До всіх новин

Цифрові технології в освіті допомагають подолати розрив у навчанні в молодших класах — результати дослідження

В учнів початкової школи, які навчалися у мобільних класах, що оснащені цифровим підручником вже за 1,5-2 місяці істотно пришвидшився темп читання. Порівняно з учнями дистанційної форми навчання такі учні читають на 10% швидше.  

Дослідження “Результати моніторингу темпу читання учнів початкової школи прифронтових областей”, яке провела громадська організація “Українська посмішка”, підтвердило залежність показника темпу читання від дистанційної чи очної форми навчання.  Це перше в Україні  масштабне дослідження, щодо розвитку навичок читання учнів 1-4 класів,  яке охопило всі 6 прифронтових регіони і було проведено із застосуванням штучного інтелекту і здійснене під науковим керівництвом доктора психологічних наук Ірини Мартиненко (Київ), доктора педагогічних наук Інни Хижняк (Словʼянськ). 

 

 

 

У дослідженні брали участь 2 088 учнів початкових класів 165-ти шкільних закладів у Донецькій, Дніпропетровській, Запорізькій, Миколаївській, Харківській, Херсонській областях. Школи є учасниками проєкту “Цифрові інструменти для подолання відставання у навчанні, соціально-емоційного розвитку та оцінки стану психічного здоров’я для найбільш вразливих 35 тисячі дітей”, який реалізує БО “100 % Життя” у партнерстві з ГО “Українська посмішка” за підтримки Гуманітарного фонду для України. 

Проєкт втілюється як відповідь на виклик із подолання відставання у навчання для дітей в сільській місцевості прифронтових областей. Раніше дослідження PISA2022 показало різницю між успіхами учнів із міської та сільської місцевостей.  

 

 

Фахівці команди освіти ГО “Українська посмішка” досліджували, зокрема, залежність середнього показника темпу читання від очної чи дистанційної форми навчання та діагностики. У мобільних класах, які слугували для очного навчання,  показник темпу читання вищий у середньому на 6-7 сл/хв, що вказує на значно більшу ефективність формування навички читання на основі застосування цифрового підручника в мобільних класах.  

Також виявилося, в учнів 1–4-х класах початкової школи, які навчалися очно у мобільних класах із використанням цифрового підручника, вже за 1,5-2 місяці істотно пришвидшився темп читання. 

Цифровий підручник eKidz.eu містить тести, обробка яких з використанням інтегрованого штучного інтелекту дає змогу комплексного аналізу даних для оцінки освітніх процесів на великій території. 

Дослідження підтвердило збільшення розриву у знаннях в учнів від міських до сільських шкіл, від 1 до 4 класу. Це демонструє актуальну потребу у посиленні роботи з надолуження знань саме в початкових класах і сільських школах.  Використання мобільних класів і цифрового підручника є дієвим інструментом у надолуженні освітніх втрат учнів початкових класів. 

 

Водночас, впливу географічного чинника на появу освітніх утрат учнів початкових класів у техніці читання не виявлено: найнижчі та найвищі показники темпу читання учнів усіх 6 прифронтових областей — однакові. 

За результатами аналізу даних зʼясовано, що показники темпу читання залежать і від контингенту закладу освіти. Виявлено прямо пропорційну залежність між чисельністю контингенту закладу освіти і сформованістю технічної навички читання в учнів. У закладах освіти із чисельністю до 50 осіб учні не досягають норми. Середній темп відставання – 6-7 слів на хвилину – це 10% від нормативних показників. Найчастіше, такі малочисельні школи розташовані в сільській місцевості заявлених вище областей. 

 

 

 

Війна істотно вплинула на освітні процеси в Україні. У 2024 році Український освітній кластер оцінив 1,2 млн дітей та вчителів як таких, що потребують гуманітарної підтримки. Близько 330 тис дітей та 68 тис вчителів потребують цифрових пристроїв для забезпечення онлайн-навчання, через неможливість регулярного навчання офлайн. Тому одним з пріоритетів є впровадження дигітальної освіти в школах у віддалених районах та прифронтових регіонах, де учні не мають можливості вчитися за партами через щоденні повітряні тривоги. Втілення ідеї стало можливим за сприяння Інституту модернізації змісту освіти МОН України та регіональних інститутів та академій післядипломної педагогічної освіти.  

Завдяки реалізації проєкту для учнів, які залишилися жити та здобувати освіту у прифронтових регіонах створили 100 мобільних класів, що оснащені цифровим підручником. Кожен клас містить ноутбуки та цифрові інструменти, необхідні для надолуження знань та отримання соціально-емоційної підтримки. Проєкт сприяє зниженню соціальної та освітньої нерівності серед українських дітей. Учні прифронтових територій отримали доступ до цифрової освіти, соціально-емоційного розвитку.  

 

 

 

 

 

ГО “Українська посмішка” – громадська організація, що прагне підтримувати майбутнє вільної України, надаючи наступному поколінню доступ до освіти, добробуту та охорони здоров’я. Організація входить до Коаліції девайсів – об’єднання організацій, бізнесу, урядів і меценатів, що буде забезпечувати пристроями для онлайн-навчання українських учнів і вчителів, які змушені провадити освітній процес онлайн. 

БО «100% Життя» є найбільшою пацієнтською організацією в Україні, яка працює у сфері громадського здоров’я понад 20 років, реалізує національні проєкти гуманітарної допомоги за підтримки міжнародних донорів. 

  • 30
  • 0
Поділитись