dir->/media/actions/tendery-na-rozdorizhzhi-efektyvnist`-prozorist`-ta-koruptsiyni-ryzyky-po-novomu/

Про те, яким має бути ідеальний варіант закону про держзакупівлі, дискутували чиновники Кабінету Міністрів та громадські експерти під час круглого столу «Тендери на роздоріжжі: ефективність, прозорість та корупційні ризики по-новому», що пройшов 11 вересня у приміщенні готелю «Київ».

Тема актуальна, адже, хоча новий закон про держзакупівлі став важливим кроком у сфері боротьби з корупцією, досягти його 100%-го виконання чиновниками усіх рівнів поки не вдається. Частково це зумовлено самим законом, який писався та приймався в прискореному темпі, щоб якомога швидше зменшити рівень корумпованості у сфері держзакупівель. Сьогодні назріла необхідність удосконалення закону та реформування усіх спірних норм.

У рамках заходу були надані результати масштабного дослідження «Ключові проблеми державних закупівель та пропозиції щодо їх вирішення: погляд чиновників та підприємців», яке ґрунтується на опитуванні в регіональних фокус групах, в яких прийняли участь представники державної влади, органів місцевого самоврядування (замовники торгів) та бізнесу (виконавці).

Під час фокус груп були виявлені наступні ключові проблеми для замовників:

· Суттєве ускладнення безкоштовного оприлюднення тендерної інформації на веб-порталі tender.me.gov.ua;

· Непрофесійна та надто децентралізована система державних закупівель;

· Недосконалі критерії оцінки конкурсних пропозицій;

· Безконтрольні перевірки з боку ДФІ, правоохоронних органів;

· Нестача бюджетних коштів для проведення закупівель або оплати укладених договорів.

Для підприємців-учасників державних торгів ключові проблеми виявилися дещо іншими:

· Неплатежі або суттєва затримка платежів з боку замовників;

· Складність отримання різних довідок для участі у торгах;

· Зняття з торгів через дрібні помилки в оформленні конкурсних пропозицій;

· Штучна монополізація окремих сегментів ринку державних закупівель.

Замовники висловлювали ряд пропозиції щодо підвищення рівня професійності та централізації системи державних закупівель, серед яких таки важливі, як впровадження окремої посади закупівельника із належним матеріальним забезпеченням; створення єдиних тендерних комітетів в органах влади; централізована закупівля на міському, регіональному та національному рівні певних товарів; чітке розмежування функцій замовника та організатора закупівель.

Новий закон про держзакупівлі у розрізі відповідності стандартам Європейського Союзу було зазначено як прогресивний у порівнянні з тим, який діяв до весни 2014 року. Проте учасники зазначили, що в ньому все ще є аспекти, які потребують змін в контексті зближення з Європейським Союзом.

Сергій Кондратюк, керівник відділу адвокації та юридичної підтримки ВБО» Всеукраїнська мережа ЛЖВ» зазначив: - Результати дослідження підтвердили наші спостереження у галузі закупівлі ліків: надмірні вимоги для участі у тендерах є дуже великою проблемою для замовників та учасників торгів. Зменшення кількості документів та довідок, яких вимагають від учасників, усунення дрібних вормальних вимог повинні бути одним з головних пріоритетів МОЗ у реформуванні держзакупівель. Мережа вкрай зацікавлена брати участь у роботі в цьому напрямку, бо ВІЛ-позитивна спільнота, для якої ми працюємо і права якої захищаємо напряму залежить від реформування процесу держзакупівель.»

Виконавчий директор Центру протидії корупції Олена Щербан розповіла, які чинники стоять на заваді створенню ефективної системи торгів. За її словами, корупція на усіх рівнях державного апарату нівелює усі прогресивні законодавчі норми, яких добивається громадськість. «Непрофесійність, забюрократизованість та корупція у контролюючих та правоохоронних органах є однією з причин неефективності тендерних процедур в Україні» - заявила пані Олена.

Олександр Стародубцев, співголова робочої групи з питань реформування системи державних закупівель при Мінекономрозвитку, розповів про ініціативи уряду в реалізації електронних торгів в Україні. За його словами, група «Прозорі закупівлі» Громадської платформи «Нова країна» вже більше п'яти місяців займається просуванням реформи в галузі державних закупівель. За цей час була вироблена концепція реформування системи державних закупівель, за участі грузинських експертів.

Учасники круглого столу зазначили також, що Концепція реформи передбачає створення прозорої ІТ системи, яка б спростила доступ до державних тендерів бізнесу та суттєво збільшила прозорість та контроль за закупівлями з боку громадськості.